Moeten straatlantaarns ‘s nachts branden?

De Coöperatie Lede lantaarn duiven

Vraag het aan... Jan

Regelmatig krijg ik vragen en opmerkingen over de straatverlichting in Lede. Waarom brandt de ene lantaarn wel en de andere niet? Ik voel mij nu onveilig! Hoe tof dat ik de sterren weer zie! …

Voordat ik inga op de voor- en de nadelen van het doven van de straatverlichting een algemeen overzicht. 

's Nachts gaan de lichten uit.

In oktober, op het hoogtepunt van de energiecrisis, besliste het gemeentebestuur om de straatlantaarns op weekdagen te doven tussen 23 uur en 5 uur. Dit geldt enkel voor weekdagen. Op vrijdag en zaterdag blijven de lampen ’s nachts branden. een beslissing die je niet van de ene op de andere dag kunt uitvoeren. Maar straat na straat, wijk na wijk doofden vele lantaarns in Lede.

Er zijn twee uitzonderingen:
  1. de 2 gewestwegen, waar het gewest besliste om de lantaarns ’s nachts te laten branden. Het gaat over de N442 van aan de Vijfhuizen tot in Wichelen, door het centrum van Lede, en de N9, van aan diezelfde Vijfhuizen naar Gent, door het centrum van Oordegem. Alle lantaarns op beide wegen blijven ’s nachts branden. Bovendien blijven enkele lampen in de zijstraten, die op dezelfde kring zitten, ook ’s nachts branden. Dit is bij voorbeeld het geval in de Papegemstraat bij de SOLVA.
  2. Enkele straten op de grens van Lede met andere gemeentes vormen een tweede uitzondering. Ik woon zelf op het einde van de Billegemstraat in Wanzele, een doodlopende straat waarvan de laatste 3 lantaarns blijven branden, omdat ze in een groep met lampen van Wichelen vallen.

De gemeente vervangt geleidelijk aan alle oude straatverlichting door ledlampen. Binnenkort zitten we aan 50% ledlampen, in 2027 willen we de 100% bereiken. Tegen dan hebben de meeste van die lampen ook de technologie om ze individueel aan- en uit te zetten, maar niet allemaal.

De straatlampen in Lede zijn verdeeld in 6 grote groepen. Binnen iedere groep moest Fluvius ( de netwerkbeheerder) aanpassingen doen in iedere aparte cabine in Lede. Zodra alle cabines binnen een groep waren aangepast kon de groep in zijn geheel overschakelen. Dat verklaart waarom niet alle straatlantaarns in Lede tegelijkertijd doofden. 

Moeten de lichten terug aan?

Maar goed. De beslissing om de lantaarns te doven werd genomen in volle energiecrisis. De prijzen zijn vandaag weer gezakt, dus je kunt je de vraag stellen of de straatverlichting gedoofd moet blijven. Voor je daarover beslist, moet je de voor- en de nadelen op een rijtje zetten.

De voordelen
  • Financiële besparing.
    Het is goedkoper wanneer lichten niet branden, dan wanneer ze wel branden. Ook wanneer we te maken hebben met normale energieprijzen.
  • Energiebesparing.
    We verbruiken allemaal samen te veel energie. Alle beetjes helpen om dat verbruik te verminderen. Gedoofde straatverlichting is een (klein) deel van de oplossing.
  • Minder lichtvervuiling.
    We zien weer sterren.
  • Minder lichtvervuiling bis.
    Straatlantaarns schijnen niet meer binnen in onze slaapkamers.
  • Weinig volk op straat.
    In Lede en de verschillende deelgemeentes loopt ’s avonds en ’s nachts weinig volk op straat. Hoe efficiënt is het om al die lichten te laten branden voor enkelingen?
De nadelen
  • Inbraakpreventie en gevoel van onveiligheid.
    Een bezorgdheid die ik begrijp, maar in de cijfers zien we geen stijging van het aantal inbraken sinds de lichten uit zijn.
  • Verkeersveiligheid. Een nog terechtere bezorgdheid.
    Sommige zebrapaden zijn op dit moment ’s nachts niet veilig. We moeten in de toekomst naar individueel bestuurbare verlichting de gevaarlijkste plaatsen, zodat vooral de zwakke weggebruikers zich in het donker veilig kunnen verplaatsen.
  • Dienstverlening.
    Moet de overheid er niet voor zorgen dat ik in het donker van mijn auto tot aan mijn voordeur geraak, en het sleutelgat vind?
  • In Aalst en Gent gaat het licht terug aan.
    Dat is correct, maar iedere stad of gemeente heeft zijn eigen kenmerken. Wij hoeven niet in alles slaafs de ons omringende steden te volgen.

Mijn conclusie:

Ik geef les in het avondonderwijs en ben doordeweeks vaak een van die enkelingen die na 23 uur nog met de fiets op pad is. Voor mij mogen de straatlantaarns op weekdagen gedoofd blijven, zeker wanneer ik de voor- en de nadelen tegenover elkaar zet.

Máár

Al is er één belangrijke maar: we moeten de gevaarlijke oversteekplaatsen zo snel mogelijk veiliger maken. Niet alleen voor wanneer het donker is, maar voor altijd.

Deel deze post via:

Facebook
LinkedIn
Twitter
E-mail

2 antwoorden

  1. Een oplossing van de straatverlichting zou naar mijn idee beter geweest zijn om algemeen de capaciteit naar 50% te brengen. In gans Lede. De energie kost zou daardoor ook enorm verlagen en de veiligheid zou gegarandeerd blijven.
    De enkelingen (volgens Jan) hebben evenveel recht op veiligheid dan anderen, zij betalen evenveel belasting maar voor minder dienstverlening.
    ‘Enkelingen’ is ook een relatief begrip, denk maar aan allen die tijdens de nacht moeten werken…..
    Ik begrijp dat voor iedereen goed doen heel moeilijk is. Met de ‘beste’ oplossing zullen nog veel misnoegden zijn.

    Langs deze weg wil ik de Coöperatie bedanken voor de vele inspanningen die ze reeds hebben gedaan. Doe zo verder.
    Ook een dikke proficiat met uw nieuwe website. Gewoon heel goed. Proficiat aan de maker van de site.

    1. Beste Martin,

      Bedankt voor je ideeën over de straatverlichting. Alle ideeën die streven naar een evenwicht tussen budget, klimaat, veligheid en comfort zijn welkom. Deze discussie is zeker nog niet afgelopen. Bij de volgende bespreking binnen De Coöperatie leg ik je voorstel op tafel.

      Bedankt ook voor je compliment voor onze werking en voor onze website. Ik geef het compliment over de website door aan de makers.

      Jan

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg jij ons al?